یکی از اسید های ضعیف معدنی، اسید بوریک نام دارد. این اسید با نام ارتو بوریک و هیدورژن بورات نیز شناخته می شود. اسید بوریک کاربرد های زیادی در صنایع مختلف دارد و کارایی بسیار زیادی دارد. این اسید به رنگ سفید و با شکل پودری یا بی رنگ و کریستالی دیده می شوند. این ماده به خوبی در آب حل می شود.

صنعت چرم، شیشه سازی، سرامیک سازی، دارویی، مواد غذایی، روان کننده، ساخت پارچه فایبرگلاس و … از مهم ترین کاربرد های این اسید می باشد. این ترکیب در طبیعت نیز دیده می شود. در کنار چشمه های آب گرم و دودخان های آتشفشان ها می توان این ماده را به رنگ زرد و سفید مشاهده کرد. نگهداری این ماده باید در مکانی خشک و سرد باشد و درب آن به خوبی محکم بسته شود.

برای به دست آوردن این ماده می توان از واکنش یک اسید معدنی و سدیم بوراکس استفاده کرد. اگر بخواهیم این اسید را با استفاده از سدیم بوراکس و سولفوریک اسید تهیه کنیم، ابتدا سدیم بوراکس را درون مخزن می‌ریزیم و پس از آن، سولفوریک اسید رقیق شده را به آرامی به آن اضافه می کنیم. صبر می کنیم محلول کاملا اسیدی شود و ph آن به صفر برسد. هنگامی که محلول در خلاء سرد و متبلور شد، اسید بوریک ساخته شده است. شما می توانید آن را به صورت کریستال های بسیار ریز مشاهده کنید.

اسید بوریک

معرفی کاربرد های اسید بوریک

همانطور که بیان کردیم اسید بوریک کاربرد های بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. از مهم ترین این صنایع می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دارو: یکی از مهم ترین کاربرد های اسید بوریک، استفاده آن در بسیاری از دارو ها می باشد. از این اسید می‌توان برای ضدعفونی کردن انواع سوختگی های ملایم استفاده کرد. در پانسمان ها و انواع پماد های سوختگی نیز می‌توان این اسید را مشاهده کرد. از این اسید می توان به عنوان یک آنتی باکتریال نیز برای درمان عفونت ها و آکنه ها استفاده کرد. در دارو های شست و شو چشم و گوش نیز می توان از اسید بوریک استفاده کرد.
  • کشاورزی: برای داشتن گیاهانی بهتر و سالم تر نیز می توان از این اسید استفاده کرد. با استفاده از آن گیاهان قدرت جذب مواد غذایی بالاتری خواهند داشت و عمل فتوسنتز را نیز بهتر انجام می دهند. علاوه بر آن با استفاده از بوریک محصولات کشاورزی رشد و نمو بهتری خواهند داشت.
  • حشره کش: یکی از مهم ترین کاربرد های اسید بوریک استفاده آن به عنوان حشره کش می باشد. برای از بین بردن انواع حشرات، قارچ ها، کک، سوسک، موریانه و … می توان از نمونه ی پودری این اسید استفاده کرد. برای نگهداری مناسب و جلوگیری از پوسیدگی چوب ها نیز می توان از آن استفاده کرد.
  • کاشی سازی: در صنایع مختلفی مانند کاشی سازی و سرامیک سازی نیز می توان از این اسید استفاده کرد. با استفاده از آن، کاشی ها و سرامیک ها براقی و زیبایی بیشتری خواهند داشت. ظروف لعاب دار را نیز می توان به وسیله ی این اسید تهیه کرد.
  • شیشه سازی: از دیگر کاربرد های مهم اسید بوریک می توان به شیشه سازی اشاره کرد. با استفاده از این اسید می توان انواع شیشه های آزمایشگاهی را تهیه کرد. این شیشه ها به خوبی می توانند در برابر حرارت بالا مقاوم و مستحکم باشند. برای تولید و ساخت ال سی دی نیز می توان از این ماده استفاده کرد.
  • مکمل غذایی: از اسید بوریک می توان در انواع مکمل های غذایی استفاده کرد. زیرا ثابت شده است که این ماده می تواند باعث سلامت بیشتر در مفاصل و استخوان ها شود. این ماده همچنین می تواند برای آرتروز بسیار مفید باشد.
  • پارچه فایبرگلاس: یکی از مهم ترین کاربرد های این ماده، ساخت پارچه فایبر گلاس می باشد. برای تقویت پلاستیک از این پارچه ها استفاده می شود. لوله کشی، صفحه مدار های کامپیوتر و … از مهم ترین کاربرد های آن می باشد.

اسید بوریک

خطرات اسید بوریک

مواد  شیمیایی حتی در صورت ملایم و ضعیف بودن می توانند برای افراد خطراتی داشته باشند. به همین سبب باید در مواجه با این مواد نکات ایمنی مختلفی را در نظر داشت و حتما از وسایل و تجهیزات ایمنی استفاده کرد. از مهم ترین خطراتی که در مواجه با اسید بوریک ممکن است برای شما پیش آید می توان به موارد زیر اشاره کرد.:

  •  حریق: این ماده غیر قابل احتراق است. موادی بسیار سمی و خطرناک در حریق مواد شیمیایی به وجود می آید.
  • گوارش: اگر افراد به اشتباه از این ماده استفاده کنند و آن را بخورند ممکن است با اسهال، تهوع، درد های شکمی و … روبرو شوند. در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کنند.
  • چشم: افراد حتما باید از عینک های مخصوص در زمان کار با این اسید استفاده کنند. اگر این اسید به چشم افراد برخورد داشته باشد ممکن است باعث مشکلات بینایی و … شود.
  • تنفس: گلو درد ، تنگی نفس، سرفه و … از مواردی است که فرد در مواجهه با این اسید برایشان پیش می آید. برای جلوگیری از آن باید از ماسک های فیلتردار استفاده کنید.
  • پوست: تماس اسید بوریک با پوست می تواند مشکلاتی مانند تورم، التهاب و … به وجود آورد. حتما باید از لباس های مخصوص استفاده کنید.