اسید کلریدریک یا هیدروژن کلراید، یک اسید معدنی بسیار قوی است که می تواند در صنایع مختلف کارایی داشته باشد. این اسید به نام جوهر نمک نیز شناخته می شود. اسید کلریدریک از فرآورده های شیمیایی به دست می آید. می توان با ترکیب کلرید هیدروژن در آب، جوهر نمک به دست آورد.

اسید کلریدریک ماده ای بدون رنگ است اما در برخی از موارد در دمای محیط، رنگ آن کمی متمایل به زرد می شود. بوی این اسید تحریک کننده است. خورنده بودن و غیر قابل اشتعال بودن از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این ماده می باشد. غلظت های متفاوتی از اسید کلریدریک در دسترس است و تولید می شود. اما فراریت در غلظت های بالای این ماده بسیار زیاد است به همین سبب تولید اسید کلریدریک با غلظت بالا کمی مشکل می باشد.

اسیدکلریدریک

کاربرد های اسید کلریدریک

این ماده کاربرد های بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. از مهم ترین این کاربرد ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قطعه شویی فولاد یکی از مهم ترین کاربرد های جوهر نمک می باشد.
  • صنعت ساختمان و ساخت و ساز یکی از صنایعی است که به میزان زیادی از این اسید استفاده می کند. از این ماده می توان در ساخت فولاد به منظور تولید پل ها استفاده کرد.
  • صنعت خودرو سازی از دیگر صنایع مهم است که از اسید کلریدریک برای تولید خودرو و قطعات اولیه استفاده می کند.
  • تولید مواد غذایی به وسیله ی جوهر نمک یکی از کاربرد های مهم و اساسی این اسید می باشد. به طور مثال در بسیاری از مواد اولیه مواد غذایی می توان آن را مشاهده کرد.
  • برای تصفیه نمک ها از اسید کلریدریک استفاده می شود.
  • اسیدی کردن از دیگر کاربرد های مهم این ماده می باشد. اسیدی کردن چاه های نفتی یکی از نمونه های اسیدی کردن می باشد.
  • تنظیم اسیدیته از دیگر کاربرد های جوهر نمک می باشد. به طور مثال برای کنترل ph در انواع خوراکی ها، آب، محصولات دارویی و … باید از جوهرنمک استفاده کرد.
  • صنعت نساجی از دیگر صنایعی است که از این اسید برای تولیدات خود استفاده می کند. سفید کردن لباس ها، برنزه کردن انواع چرم ها، فرآوری چرم و … به وسیله ی این ماده انجام می شود.
  • برای از بین بردن ناخالصی ها و زنگ زدگی از مواد مختلف می توان از این ماده استفاده کرد.
  • مواد آتش بازی را می توان به وسیله ی این اسید به وجود آورد.
  • صنعت لوازم خانگی یکی از مهم ترین صنایعی است که از اسید کلریدریک برای تولید برخی از محصولات خود استفاده می کند.
  • یکی از کاربرد های این ماده، استفاده آن در تمیز کنندگی های خانگی می باشد. برای این مورد جوهرنمک به صورت رقیق شده مورد استفاده قرار می گیرد. تمیز کردن حمام، کاشی های آشپزخانه و … از مهم ترین کاربرد های این مورد می شود.

اسید کلریدریک

خطرات اسید کلریدریک

اسید کلریدریک را می توان به عنوان یک ماده سمی شناخت. غباری که از این ماده وجود دارد ممکن است شامل اسید هیدروکلریک باشد. این اسید بسیار خورنده است و می تواند برای موجودات زنده خطرناک باشد. این غباری که بیان شد به دود اسید معروف است. این غبار و دود می تواند خطرات جبران ناپذیری برای موجودات زنده داشته باشد.

افرادی که با این ماده سروکار دارند، باید حتما از تجهیزات و وسایل ایمنی استفاده کنند. عینک های محافظ چشم، دستکش های pvc ، دستکش های لاستیکی، ماسک های ایمنی، لباس های مقاوم در مقابل اسید ها و فرآورده های شیمیایی و … از مهم ترین این تجهیزات می باشند. در صورت استفاده نکردن از این موارد خطرات جدی برای پوست، چشم و تنفس آن ها به وجود می آید.

همانطور که بیان کردیم اسید کلریدریک به میزان زیادی خورنده است به همین سبب به هیچ عنوان نباید با پوست افراد تماس داشته باشد. در صورت تماس جوهر نمک با پوست می تواند باعث سوختگی پوست و از بین رفتن آن شود. اگر این ماده به چشم افراد بپاشد می تواند سبب مشکلات بینایی و یا حتی نابینایی و کوری در افراد شود.

از دیگر موارد ایمنی مهم در زمینه ی اسید کلریدریک باید به تنفس و استنشاق  غبار آن اشاره کرد. اگر افراد از ماسک های مخصوص کار با مواد شیمیایی استفاده نکنند، تنفس بوی این ماده می تواند مشکلات جدی برای گلو، معده، دهان، تنفس، مری و … ایجاد کند. بیماری های تنفسی از مهم ترین و رایج ترین مشکلات مربوط به اسید کلریدریک می باشد.

اداره غذا و داروی ایالات متحده بیان کرده است که بعضی از نوشیدنی ها، غذا ها و خوراکی ها میزان کمی از جوهر نمک را در مواد اولیه خود دارند. اما به دلیل اینکه این میزان بسیار ناچیز است مشکلی برای افراد به وجود نمی آورد. زیرا اسید کلریدریک موجود در آن ها در زمان هضم خنثی می شوند و ایجاد مشکل نمی کنند.

برای جلوگیری از خطرات و ایمنی بیشتر باید در نگهداری این اسید، دقت فراوان داشت. به دلیل خورنده بودن اسید کلریدریک، باید آن را در ظروف مناسب نگهداری کرد. ظروفی که از pvc یا پلی وینیل کلرید ساخته شده اند می توانند بهترین گزینه برای نگهداری اسید کلریدریک یا جوهر نمک باشد. علاوه بر آن به صورت کلی ظروف پلاستیکی می تواند گزینه ی مناسبی برای ذخیره و انباشت این ماده باشد. به هیچ عنوان نباید از ظروف فلزی برای ذخیره این اسید استفاده کرد زیرا این ماده خورندگی بالایی دارد.

معرفی بازرگانی آلکا اکسیر

یکی از شرکت های موفق در حوزه صنعت مواد شیمیایی، بازرگانی آلکا اکسیر می باشد که تولید کننده مواد اولیه کارخانه ها به شمار می رود. این شرکت به دلیل کیفیت بالای محصولات توانسته است کارخانه های زیادی را به خود جذب کند و مواد اولیه  ی آن ها را تولید کند. کیفیت بالای آن به دلیل مهندسان و کارشناسانی است که از مهارت بالایی برخوردار هستند. بازرگانی آلکا اکسیر مواد اولیه ی صنایع مختلفی مانند داروسازی، خوراکی، آرایشی و … را تامین می کند.