اسید سیتریک که با نام جوهر لیمو شناخته می‌شود، یک اسید آلی ضعیف است که فرمول و مواد تشکیل دهنده‌ی آن، به صورت C6H8O7 است. سیتریک اسید به صورت طبیعی در مرکباتی مثل لیموترش و پرتقال وجود دارد و جابربن‌حیان، کاشف این اسید است. سیتریک اسید خوراکی به عنوان چاشنی به مواد غذایی اضافه می‌شود و به غذا، طعم ترشی می‌بخشد. مصرف سیتریک اسید باعث تولید انرژی در بدن می‌شود. علاوه بر آن، سیتریک اسید در صنایع غذا، دارو، شیمیایی، آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

اسید سیتریک

کاربرد اسید سیتریک

سیتریک اسید در صنایع مختلف غذا، دارو، شیمیایی، آرایشی و بهداشتی کاربردهای گوناگون دارد که به تعدادی از آن‌ها در ذیل اشاره شده است:

_ سیتریک اسید فاقد ارزش غذایی است و هیچ‌گونه کالری و چربی ندارد. اما با این وجود، سیتریک عملکرد و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد.

_ سیتریک در صنعت پنیرسازی کاربرد موثر دارد و باعث تولید پنیر بیشتر در زمان کمتر می‌شود.

_ سیتریک اسید موجب ثبات و ماندگاری طعم میوه‌ها در ژله‌ها می‌شود.

_ افزودن سیتریک اسید به کنسروها موجب جلوگیری از رشد باکتری‌ها می‌شود.

_ سیتریک اسید، سطح PH را در مربا تنظیم می‌کند.

_ سیتریک اسید باعث ماندگاری بالاتر انواع سس‌ها می‌شود.

_ افزودن سیتریک اسید به نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌ها، به آن‌ها طعم ترش دلپذیری می‌بخشد.

_ اسید سیتریک از لخته شدن چربی‌های گیاهی جلوگیری می‌کند که این امر، باعث طعم مطلوب بستنی و لیموناد می‌شود.

_ سیتریک اسید در صنعت دارو، باعث حفظ ترکیبات فعال در داروها می‌شود.

_ داروهایی که حاوی سیتریک اسید هستند باعث حل شدن سنگ‌های کلیوی می‌شود.

دیگرکاربرد سیتریک اسید، در تصفیه آب می‌باشد که این ماده، باعث عملکرد بهتر صابون‌ها و مواد شوینده می‌شود.

_ سیتریک اسید به عنوان یک پاک کننده عمل می‌کند و قابلیت از بین بردن لکه‌های ناشی از صابون و آب سخت دارد.

_ سیتریک اسید می‌تواند یک ضدعفونی کننده باشد و باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین ببرد.

_ اسید سیتریک، میزان PH در شامپوهای ضدشوره را تنظیم می‌کند و باعث درخشندگی و شفافیت رنگ مو می‌شود.

اسید سیتریک

انواع اسید سیتریک

اسید سیتریک دارای دو نوع سیتریک خشک (آن‌هیدروز) و سیتریک آبدار(مونوهیدرات) است که تفاوت اصلی بین این دو نوع سیتریک، از نظر فاقد یا دارا بودن مولکول آب در ساختار خود آن‌هاست.

اسید سیتریک آبدار: سیتریک آبدار که به آن مونوهیدرات نیز گفته می‌شود، یک نوع سیتریک است که در ساختار مولکولی آن، آب تبلور وجود دارد و از طریق تبلور از آب سرد تولید می‌شود. آب و هوای گرم و خشک و همچنین گرم شدن در دمای ۴۰۸ درجه سانتیگراد می‌تواند باعث از دست دادن مولکول‌های آب موجود در سیتریک آبدار شود. مونوهیدرات به دو صورت؛ بلورهای شفاف یا بی‌رنگ و پودرکریستالی تولید می‌شود. از ویژگی این نوع سیتریک، می‌توان به بدون بو بودن، دارا بودن طعم اسیدی و ذوب در دمای ۱۰۰درجه سانتیگراد اشاره کرد.

اسید سیتریک خشک: سیتریک خشک یک نوع اسید سیتریک بی‌آب است که در ترکیب آن، مولکول‌های آب وجود ندارد. سیتریک خشک از طریق تبلور از آب گرم حاصل می‌شود. از ویژگی‌های این نوع سیتریک، می‌توان به ذوب در دمای ۱۵۶ درجه سانتیگراد، جوش در دمای ۳۰۱ درجه سانتیگراد، بی‌رنگ و بدون بو بودن آن اشاره کرد.

عوارض اسید سیتریک

اسید سیتریک یک نوع ماده است که در بخشی از رژیم غذایی وجود دارد و مصرف بیش از حد آن، ممکن است موجب فرسایش دندان، درد شکم و گلو شود. سازمان جهانی غذا و دارو، اسید سیتریک را به عنوان یک ماده‌ی ایمن می‌شناسد، اما برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که تعدادی از مصرف‌کنندگان نسبت به این ماده، آلرژی دارند. همچنین در مواد غذایی که از اسید سیتریک مصنوعی استفاده شده است، مصرف‌کنندگان بعد از مصرف، دچار دردهایی همچون درد معده، درد مفاصل و عضلات می‌شوند. البته این نوع علائم در افرادی که از مواد غذایی حاوی سیتریک اسید  طبیعی، استفاده کرده‌اند، گزارش نشده است. استنشاق سیتریک اسید، ممکن است عوارضی همچون تنگی تنفس، سرفه و گلو درد را به دنبال داشته باشد.

فروش اسید سیتریک توسط شرکت بازرگانی آلکا اکسیر

یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در زمینه‌ی عرضه‌ی محصولات شیمیایی از جمله اسید سیتریک، بازرگانی آلکا اکسیر است. کسانی که مایل به خرید اینترنتی اسید سیتریک به صورت خشک و آبدار هستند، می‌توانند با شماره‌های درج شده در سایت با ما در ارتباط باشند و درصورت نیاز هرگونه سوال در زمینه‌ی خرید سیتریک، مشاوره بخواهند.