سود مایع یا سدیم هیدروکسید همان طور که از نامش پیداست به صورت مایع در دسترس است که رنگ آن سفید و شفاف است. سود مایع در دو غلظت ۳۱% و ۵۰% در بازار وجود دارد که فرمول شیمیایی آن NaOH است. این ماده شیمیایی به گونه‌ای تهیه می شود که نقطه انجماد آن ۴/۴ و نقطه جوش ۱۴۵ درجه سانتی گراد است. از آنجایی که سود مایع بسیار واکنش‌پذیر است می‌تواند خطرناک هم باشد. به همین دلیل می‌بایست در نگهداری آن دقت داشت تا با شوک‌های دمایی منفجر نشود.

سود مایع در تمام غلظت‌ها یک ماده واکنش‌دهنده است و با تمام فلزات از جمله آلومینیوم، روی، منیزیم، قلع و … واکنش نشان می‌دهند. به همین دلیل است که آن را یک ماده شیمایی بسیار فعال می‌نامند. البته این ماده شیمیایی در نام‌های دیگری مانند قلیا، سودای قلیایی، سود سوزآور، سود کاستیک، و هیدرات سدیم هم شناخته می‌شود.

سود مایع

کاربرد سود مایع یا سدیم هیدروکسید چیست؟

از آنجایی که سود مایع یک باز قوی است و به راحتی در آب حل می‌شود در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد است. سود مایع می‌تواند به نسبت مساوی در اتانول، متانول و گلیسیرین حل شود. به صورت کلی بیشتری مصرف کنندگان سود مایع، صنایع آلومینیوم، پالپ، صنایع شیمیایی و کاغذ هستند.

همان طور که به آن اشاره کردیم این ماده شیمیایی در صنایع نفت و آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت آلومینیوم به منظور حل کردن سنگ معدن بوکسیت کاربرد دارد و در صنعت نفت برای تولید و اکتشاف فراورده‌های نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در صنایع دیگری هم مانند صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به منظور تولید طیف وسیعی از حلال‌ها و مواد پلاستیکی و … کاربرد دارد.

یکی دیگر از کاربردهای سدیم هیدروکسید در تولید مایع شوینده و صابون است. هم چنین از این ماده برای تولید کاغذ در فرایندهای خمیرسازی، سفید کردن و جوهر بری از کاغذهای بازیافتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به صورت کلی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم برای نگهداری سدیم هیدروکسید

سود سوزآور ماده‌ای است که ماندگاری آن کاملاً به نوع نگهداری بستگی دارد. به طور مثال اگر این ماده در معرض هوا قرار گیرد به دلیل اینکه با دی‌اکسیدکربن موجود در هوا آمیخته می‌شود کیفیت آن به شدت کاهش پیدا می‌کند. چرا که این ترکیب باعث ایجاد سدیم کربنات می‌شود.

از طرفی اگر در مخزن‌های فولادی نگهداری شوند با آهن واکنش می‌دهند و ترکیبی نامناسب را ایجاد می‌کند. به همین خاطر نحوه نگهداری آن اهمیت زیادی دارد تا کیفیت سدیم هیدروکسید به خوبی حفظ شود.

سود مایع

خطرات سود مایع

به دلیل اینکه سدیم هیدروکسید یک باز قوی است می‌تواند به راحتی با در تماس بودن با پوست، چربی و پروتئین را تجزیه کند. از این رو در هنگام کار با این ماده شیمایی می‌بایست به شدت توجه داشته باشید. در صورتی که دست شما با این ماده تماس پیدا کرد دست خود را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه زیر آب بگیرید.

توجه داشته باشید که تماس سدیم هیدروکسید با چشم به شدت خطرناک است و می‌تواند باعث کوری و نابینایی شود. در هنگام تماس با این ماده شیمیایی می‌بایست از تجهیزات ایمن مانند دستکش، لباس ایمن، محافظ چشم و … استفاده کرد.

توجه داشته باشید که در هنگام خرید سدیم هیدروکسید، مرغوب‌ترین محصول را خریداری کنید و البته در نگهداری آن هوشیار باشید. مجموعه آلکا اکسیر با داشتن تجربه چندین ساله در زمینه فروش مواد شیمایی در اختیار شما قرار دارد تا بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را در اختیارتان قرار دهد. در صورت اطلاع از قیمت‌ها می‌توانید با اعضای مجموعه در تماس باشید و خرید خود را به بهترین صورت ممکن انجام دهید.