اسید سولفونیک که با نام تجاری لابسا شناخته می‌شود، جزء دسته‌ی ترکیبات آلی گوگرد است که تشکیل شده از دو اکسیژن، یک گوگرد و هیدروکسید متصل به گوگرد می‌باشد. فرمول سولفونیک اسید که به صورت مولکولی می‌باشد به صورت HSO3R می‌باشد که R این فرمول یا از دسته‌ی آلکیلی یا آریلی است. از ویژگی‌های اسید سولفونیک می‌توان به چسبناک بودن، غیرفرار بودن، محلول در آب، جذب کننده رطوبت و نقطه جوش بالای آن اشاره کرد. سولفونیک اسید درواقع یک امولسیون کننده‌ می‌باشد که به عنوان یک روان‌کننده کاربرد دارد. اسید سولفونیک دارای چگالی ۹۸/. گرم بر سانتی‌متر مکعب در دمای ۲۵ درجه می‌باشد. اسید سولفونیک دارای دو نوع صنعتی و آزمایشگاهی است که نوع صنعتی آن، در بشکه‌های ۲۳۰کیلوگرمی و نوع آزمایشگاهی، در گالن‌های ۲۰ و ۲۵ لیتری عرضه می‌شود.

اسید سولفونیک

کاربردهای اسید سولفونیک

_ اسید سولفونیک چون یک ماده‌ی بی‌رنگ و غیر اکسید کننده است، به عنوان کاتالیزوردر صنایع برای تولید ترکیبات شیمیایی استفاده می‌شود.

_ سولفونیک اسید در صنعت رنگ، کاربرد دارد و باعث ثبات رنگ پارچه می‌شود و امکان شست و شوی پشم و پارچه را را‌حت‌تر می‌کند.

_ برای بالابردن کیفیت اسپری دفع آفات از سولفونیک اسید استفاده می‌شود.

_ از سولفونیک اسید برای تولید دارویی مثل سولفا استفاده می‌شود.

_ سولفونیک اسید در جهت از بین بردن لکه‌ها بسیار کاربرد دارد و نقش یک پاک‌کننده را دارد. به طوری که استفاده از سولفونیک اسید در مایع لباسشویی باعث از بین بردن لکه‌های عمیق می‌شود و حتی لکه‌هایی را که بر روی سطوح سخت وجود دارد، به راحتی پاک می‌کند. علاوه بر آن، لکه‌های چربی را نیز از بین می‌برد.

_ دیگر کاربرد سولفونیک اسید، استفاده از آن به عنوان ماده‌ی اولیه‌ی مواد شوینده است.

اسید سولفونیک

نکات ایمنی درمورد اسید سولفونیک

اسید سولفونیک یک نوع اسید است که می‌تواند از طریق تنفس، بلعیدن و تماس با پوست، آسیب‌های فراوانی را برای شخص به وجود آورد. در ابتدا، بهتر است هنگام کار با این ماده، از وجود تهویه‌ی هوا و ورود هوای آزاد به محل مطمئن شوید و همچنین از دستکش و ماسک استفاده کنید. بهتر است سولفونیک اسید در یک ظرف محکم نگه‌داری شود و احتیاط کنید که این ماده را بو نکنید، زیرا بخارهایی که تولید می‌کند بر دستگاه تنفسی بدن اثر منفی می‌گذارد و سلامتی ریه‌ها را به خطر می‌اندازد. در صورت کار و ایجاد مشکل، بهتر است تعدادی از توصیه‌های ایمنی را از قبل دانست. در ذلیل به تعدادی از آن‌ها اشاره شده است:

_ در صورت استنشاق سولفونیک اسید، باید شخص به محل آزاد و دارای هوای تازه منتقل شود تا هوای تازه، تنفس کند. و درصورت نفس نکشیدن شخص، بهتر است یک شخص آموزش دیده، به او تنفس مصنوعی دهد.

_ در صورت تماس سولفونیک اسید با پوست، باید لباس‌های آلوده به این ماده را عوض کرده و سپس سطحی که با ماده اسید، تماس پیدا کرده است تقریباً به مدت ۱۵ دقیقه شست و شو دهید و بهتر است لباس‌ها را قبل از استفاده مجدد، شست و شو دهید.

_ در صورت بلعیدن سولفونیک اسید، شخص را به مکان که دارای هوای تازه است، ببرید تا بتواند راحت نفس بکشد و به شخص سیر را که مایع خنثی مثل Magnesia حل شده است، بخورانید. شخص را مجبور به استفراغ نکنید ولی اگر در حال استفراغ است، سر او را به پایین بگیرید تا مواد به شش‌ها و دستگاه گوارشی برنگردد.

اسید سولفونیک

شرایط نگهداری و استفاده از اسید سولفونیک

_ باید سولفونیک اسید دور از مواد اشتعال‌زا نگه‌داری شود.

_ بشکه‌های حاوی سولفونیک اسید، در معرض باران، خورشید و دمای بالا قرار نگیرد.

_ هرگز آب به صورت مستقیم به سولفونیک اسید اضافه نشود.

_ برای اجتناب از واکنش سولفونیک اسید با فلز مخازن نگه‌داری کننده‌ی آن، می‌توان آن‌ها را در مخازن استیلی با پوشش لایه‌ی پلیمری نگه‌داری کرد.

_ جنس و مواد ساخته شده‌ی مخازن و دستگاه‌های انتقال، ذخیره و کاربری نباید از موادی نظیر؛ آلومینیوم، تیتانیوم، مس و آلیاژهای مس و آلومینیوم باشد.

_ از هر فلزی برای تأسیسات سولفونیک اسید استفاده نکنید و قبل از به کار بردن فلز، از مناسب بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 

فروش اسید سولفونیک توسط شرکت بازرگانی آلکا اکسیر

همانطور که گفته شد، اسید سولفونیک دارای خواص و کاربردهای فراوان است که از آن در جهت تولید مواد شوینده و بعضی داروها استفاده می‌شود. شرکت آلکا اکسیر، یک شرکت فعال و بزرگ در حوزه‌ی تأمین مواد شیمیایی و پلیمری است که به فروش و عرضه‌ی محصولات خود پرداخته است. اگر شما، صاحب صنعتی هستید که با مواد شیمیایی از جمله سولفونیک اسید در ارتباط است، می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت در ارتباط باشید.